zondag 17 april 2011

De mooiste snoeifoto's (2)

Deze foto's zijn gemaakt door Tijn.


Prachtig uitzicht over 4 wijngaarden van Favori... als je goed kijkt (klik op de foto om te vergroten), zie je 4 verschillende kleuren bruin. Op de voorgrond een wijngaard van derden die, heel vervelend, verwaarloosd wordt. De eigenaren vragen een absurd hoog bedrag dat Henk en Hanneke er niet voor over hebben. Maar wanneer er gespoten moet worden, moet Henk deze wijngaard wel meenemen, om te voorkomen dat de eigen wijngaarden niet alsnog besmet worden. Vorig jaar zei men toe deze wijngaard uit te halen (slopen), maar tot nu toe is dat nog steeds niet gebeurd. Tijdens deze fotosessie snoeiden wij de 5de wijngaard die rechts van het verwaarloosde stuk ligt.


Snoeien is heerlijk om te doen. Gerekend vanaf mijn eerste snoeidag op 2 december (een paar dagen in november niet meegerekend), tot de laatste snoeidag op 7 april, heb ik ruim 4 maand gesnoeid. Op een zeldzaam baalmoment na (die we allemaal wel eens hebben), heb ik me nooit verveeld. Hoewel het werk waar ik nu mee bezig ben -samen met Paul&Carla en Roel het repareren en opspannen van de draden- ook erg leuk is, kijk ik nu alweer uit naar het nieuwe snoeiseizoen :-)


Op de voorgrond Rachel. Daarachter Paul en Anita.


De meeste wijngaarden zijn tussen de 1 en 2 hectare groot. Wanneer we met 8 snoeiers zijn, is een wijngaard met 2 a 3 dagen klaar.



Iedereen snoeit weer anders. Afhankelijk van hoe laag de wijnstok is en de eigen lichaamslengte, geeft de één de voorkeur aan een gebukte houding, en de ander gaat liever door de knieën.


Opperste concentratie bij Harrie.


De hoogste tijd om overbodig geworden jassen en truien te verzamelen.


Ik ben altijd vol bewondering voor kleikunstenaars, dus mensen die kunnen boetseren. Ooit heb ik een workshop gevolgd waar je van fimo-klei een sprookjesfiguur ging maken. Dat heb ik dus totaal niet in de vingers. Bij het snoeien van de oude wijngaarden, heb ik toch een heel klein beetje het idee dat ik aan het boetseren ben; je geeft de wijnstok een nieuwe vorm. Op deze foto's snoeien we een redelijk jonge wijngaard en valt er weinig te boetseren :-)


Elly, en ook haar man Tijn, snoeien niet met het elektrische snoeimes, maar met een gewoon snoeimes.


En dan is er koffie! En voor de lekkerbekken een goed gevulde koektrommel. En voor de hongerigen (zoals ik) een paar boterhammen :-)


Tot slot een laatste foto, gemaakt door Carla, met de mobiele telefoon van Ruben. Hij staat in het midden met Roel daarachter, Paul links en Henk op de voorgrond. Sorry Ruben, erg duidelijk sta je er niet op... gelukkig hebben we nog de paella-foto's gemaakt bij het restaurantje van Francoise in Barjols :-) Ruben is de jongste vrijwilliger (24) die op Favori heeft gesnoeid. Hij kon maar één weekje komen, maar dat was lang genoeg om te laten zien hoe goed hij in Petanque is :-)

Namens Henk en Hanneke, bedank ik iedereen voor de inzet en de gezellige tijd. Hopelijk allemaal tot volgend jaar! En gelijk de uitnodiging om vooral wat eerder te komen. Ook in december en januari is het een gezellige boel en kan je op veel dagen al heerlijk in de zon zitten :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten