zondag 3 april 2011

De boerderij van André en Helga


Afgelopen zaterdag ging ik voor het eerst sinds ik in de Provence woon, op pad voor een reportage voor 'Boerderij'. Ik bezocht Domaine de la Barraque van André en Helga van Velsen, in St. Julien le Montagnier. Google/maps had het over een rit van 40 minuten, maar dat had ik zelfs met een Porsche niet gehaald. Eend en ik deden er ruim een uur over. Wat zeker meespeelde is het feit dat ik mijn eerste haarspeldbochten heb gereden :-) André en Helga hebben 170 hectare grond, waarvan 60 hectare akkerbouw. In juli en augustus ga ik terug om foto's te maken van de oogst van rogge, zonnebloemen en erwten. Gisteren hebben we veel verhalen uitgewisseld, heerlijk geluncht op het terras, en hebben Helga en ik een wandeling over het domaine gemaakt. Op de bovenste foto het uitzicht vanaf het huis, kijkend over de vallei. In de 2 schuren staan de landbouwmachines van de boer die de akkerbouw voor Helga en André voor zijn rekening neemt. Om André te citeren: "wij zijn meer hereboeren".


De boerderij stamt uit 1200 en het huis op de foto waar André en Helga nu wonen, is niet het eigenlijke woonhuis, maar was vroeger de schuur waar de schapen werden gehouden. Het originele woonhuis wordt nu verbouwd en dat wordt net zo mooi als het huis waarin ze nu wonen.


Een hobby van Helga zijn de vogelhuisjes. Ze komen overal vandaan, en het leuke is dat ze ook bewoond worden. Ook is er een zwaluwechtpaar dat ieder jaar terugkomt om te broeden in het nest op de tl-verlichting in het portaal.


Veel verhalen dus, maar dat komt na de oogst allemaal aan bod in de blog en fotoreportage voor 'Boerderij'. Hieronder zie je een foto van een ingelijste foto die ik kocht van Helga. Zij verkoopt ze voor de zoon van haar kapster. De fotograaf heet Beyan Ludovic en het vervelende is dat zijn pc onlangs gecrasht is, en hij geen back-up van zijn harde schijf had gemaakt. Zodoende staan de natuurfoto's niet op zijn site; alleen de sportfoto's. Er is nog een kleine kans dat een eerdere compagnon van Beyan, nog foto's van hem heeft. Dat hopen we dan maar, want ik wil graag 2 foto's van Beyan aan de muur. Ik heb heel lang lopen dubben om nog een foto van een lavendelveld te kopen (er waren wel 6 verschillende en allemaal net zo subliem als deze), maar dan wordt het wel erg paars. Volgens Helga zijn de klaproosfoto's ook geweldig mooi, dus ging ik met alleen deze foto naar huis, in de hoop er later één met klaprozen bij te kunnen hangen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten