donderdag 28 oktober 2010

Argentat

Een blog hoort een soort dagboek te zijn, vind ik. Dus niet achteraf en weken later, gebeurtenissen erop gaan zetten. Tot nu toe lukt dat niet zo best. Ik loop meer dan een maand achter. En zaterdag vertrek ik naar de Provence. Weer een nieuw hoofdstuk. Ik beloof beterschap. Ga de komende weken alles wat ik in de Corrèze heb ondernomen, op de blog zetten. Te beginnen bij vandaag. Ik bezocht Sandrine en Laetitia die in Argentat een winkel hebben met agrarisch getinte kado-artikelen en eigen ontworpen T-shirts. Er is nog een derde in het spel, en dat is boer Jacques die op zijn boerderij Limousinkoeien houdt, en levensgrote koeienbeelden op zijn land tentoonstelt. Hij baalde van het slechte imago dat de boeren hebben, en zette met de 2 Francaises 'Pro Vaches' op. Dat betekent 'Pro Koe'. Naast de winkel hebben ze door heel Frankrijk verkooppunten, en worden agrarische beurzen bezocht. De overall heb ik gekocht voor het snoeiwerk in de wijngaard, waar ik volgende week aan ga beginnen. Het opschrift luidt: 'Boer. Om trots op te zijn'. Ik schoot de nodige foto's voor een reportage voor 'Boerderij', en daarna was het tijd voor een rondje Argentat.
Delmas heeft veel voor Frankrijk gestreden. Ik denk dat het mooie huis met de blauwe luiken zijn geboortehuis is. Er staat een standbeeld voor het huis, en op een bord staat zijn leven beschreven.

De rest van de middag heb ik langs de rivier gewandeld, en de authentieke details op de huizen in het oude binnenstadje bewonderd.

 Bij thuiskomst een warm onthaal! Sil komt enthousiast over het gazon naar me toe gerend. "Kijk es wat ik voor je heb". Lommel zit luid klagend bij de deur. "Het is één grote bende binnen". Ik zwaai de deur open en wordt getroffen door de aanblik van 100den veertjes verspreid door de hele gite. Ik ga op zoek naar het lijk :0) Vergezeld door een langs mijn been strijkende Sil. "Goed zo jongen. Ik ben trots op je"! In de hoek zie ik iets liggen. Het lijkt wel een roofvogel. Nee, het is een grote spreeuwachtige merellijster :0) Ik loop terug naar de keuken en kijk, nog een verrassing... wel 50 kreperende wespen op de vloer. Great! Bienvenue à la maison (welkom thuis).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten