maandag 11 oktober 2010

De Plus Belles en de katten

Tot 1/11 woon ik in gite La Petite
De oase van Antoine en Inez Snijers heet 'De Plus Belles' en ik, trots dat ik al een beetje Frans ken, dacht dat zoiets betekende als 'de allermooiste'. Want het woordenboek zegt naast '(het) meeste, plus(teken), plus(punt)' ook het volgende zinnetje 'la plus belle fille du monde' oftewel 'het mooiste meisje ter wereld'. Dus mijn logische gedachtegang was dat 'De Plus Belles' voor Antoine en Inez het allermooiste plekje is. Dat is het ongetwijfeld, maar daarnaast betekent het nog iets anders, namelijk 'opnieuw, krachtig'. Antoine heeft in NL jarenlang in de autobranche gezeten, en Inez heeft 23 jaar in Engeland gewoond en een naai-atelier geleid. Zij zijn elkaar 5 jaar geleden tegen gekomen, en 'De Plus Belles' betekende een nieuwe, krachtige start. Hier lees je meer over 'De Plus Belles'.

Vanuit La Petite kijk op gite La Grande
Een andere titel voor deze blog zou kunnen zijn: 'Wifi is een ramp!'. Want er hoeft maar één wolkje aan de lucht te hangen, en de verbinding is prut. Voor de digibeet; Wifi houdt in dat er een draadloze verbinding is. Als tie het doet, ben ik blij en hoor je me niet klagen. Maar waardoor heb ik Frans leren foeteren als de beste! Juist, aan de keukentafel in gite La Petite, waar de zoveelste foto halverwege het uploaden stagneert. Gggrr. Ik loop dus hopeloos achter met allerlei sfeerblogjes over de prachtige Creuze. Het is dus geen luiheid van mijn kant, maar wolkjes aan de hemel die de boosdoener zijn.

Lommel op wacht
Sinds wanneer ik 3 katten heb? Sinds Inez een paar dagen voor mijn komst La Petite ging schoonmaken en op Minouch stuitte, verscholen onder het bed. Minouch is een mooie albino-poes en niet doof. Doofheid kan een aangeboren afwijking zijn bij albino-katten. Zo niet Minouch. Zij is wel oost-Indisch doof wanneer Antoine of Inez haar roepen. "Minouch, kom je thuis, Minouchepoes". Maar Minouch verblijft in La Petite, en vindt de buitenlanders razend interessant. Een Abessijn en een Siamees zie je niet iedere dag!

Sil en Minouch
Die aantrekkingskracht is niet wederzijds. Sil en Lommel zijn nu bijna 3 weken in La Petite, en konden Minouch in het begin niet uitstaan. En vrienden zijn ze nog steeds niet. Ze mag in huis, maar o wee als ze te dicht in de buurt komt! Sil negeert haar, maar Lommel heeft het er maar moeilijk mee.

Zij-aanzicht op gite La Petite
Zo durfde Lommel dagenlang het huis niet uit, en het balkon niet af. In Puyberaud heeft zij op een nare manier kennis gemaakt met Bello, de hond. Dat resulteerde in een klim-en-hangpartij op 2 meter hoogte aan de muur van het landhuis. Het was 's avonds laat en stikdonker. Behalve het opgewonden gejank van Bello, hoorde en zag ik niets. Waar was Lommeltje? Ineens hoorde ik nagels krassen. Lommel stond op het punt van de muur te vallen. Ik kon haar net oppakken, voordat Bello dat zou doen. Het bloed liep me over de armen! Arme Lommel.

Daar zit toch echt een beestje!
Sindsdien is iedere blaf reden tot paniek. En Chitta, de hond van Antoine en Inez, wil nog weleens blaffen, net zoals iedere andere normale hond! Afijn! Op een mooie dag was Lommel 'die bleke trut' in haar huis zo zat dat ze haar angst voor buiten vergat, op een wolk van adrenaline het huis uitvloog, en Minouch tot halverwege de oprit achterna zat!

Minouch, de albino
Daarna was mevrouw over haar angst heen en een paar uur later liep ze al met Sil langs het zwembad te paraderen. Daar gleed ze uit en haalde 2 natte pootjes. Helaas kreeg ik dat niet op de foto. Maar ik lach heel wat af met dit trio.

Lommel durft het balkon niet af!
Inez en ik zijn met Minouch naar de dierenarts geweest, waar ze door middel van een echo onderzocht is op eventuele kittens. Gelukkig, die zijn er niet. Tenzij ze korter dan 3 weken geleden is gedekt, dan zijn de kittens nog te klein om op de echo te zien. Afwachten maar, want Minouch eet als een slootgraver. Niet alleen haar eigen bakje, ook die van Lommel en Sil! Ook is er gekeken of Minouch een chip heeft. Dan zou de eigenaar opgespoord kunnen worden. Maar er is geen chip, dus mag Minouch blijven.

Minouch is echt fotogeniek
Sil en Lommel hadden in Noorwegen een zeer royale buitenren, waar menige binnenpoes een moord voor zou begaan. Maar er gaat niets boven de vrijheid! 'De Plus Belles' ligt dicht aan de weg, waar men gewoon met 60 a 80 km. overheen jakkert. Ik zie wel dat Lommel en Sil bang zijn, als er een auto langs raast. Maar ik zag ook hoe Sil midden op de weg, zijn poot zat te wassen. Zucht. Ik kan ze ook niet opsluiten. Het is er maar het beste van hopen!

Lieve loense Lommel en de heerlijke vijgen
In Puyberaud bracht Sil babykonijnen naar huis. Gelukkig waren die al dood. En gelukkig dat die hier in Miège Dame blijkbaar niet zitten. Met de muizen is het een ander verhaal. Op topdagen worden er 6 naar huis gebracht! Vaak levend, om nog even lekker mee te spelen. Hoeveel muizen ik al gered heb? Ik ben de tel kwijt geraakt. En Minouch maakt het helemaal spannend! Die pakte een dode muis die ik vanmorgen op de vensterbank had zien liggen. Toen ik hem 10 minuten later wilde opruimen, was tie weg! Even later vertelde Antoine dat Minouch een dode muis bij hen naar binnen had gebracht. Dank je Minouch!

Op topdagen brengt Sil wel 6 muizen naar binnen :0(

1 opmerking:

  1. Hi, Wat leuk om te lezen. Wij (Dolf en Marjan) zijn de "eigenaren" van Sam. Sam is de broer van Lommel. Echt zo leuk!. Ik heb je website van Jan (uit Lommel). Als je wilt kan ik je wel van foto's mailen van Sam!
    Groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen