zondag 7 augustus 2011

Een historische dag!

Donderdag 4 augustus was een historische dag! Niet alleen omdat mijn vader dan jarig is... ook omdat het me na veel halsbrekende toeren gelukt is, in een cuve (wijnvat) met een klein type deur te komen :-)


De afgelopen weken ben ik bezig geweest alle cuves schoon te maken voor de oogst. Een 5tal cuves zorgde voor hoofdbrekens, want rara hoe kom je daarin? De deuropening meet maar liefst 40 x 30 cm!! Na een paar pijnlijke spagaatpogingen, was het me al snel duidelijk dat het liggend moest. Maar ja, waar ga je op liggen? Ik maakte een verhoging door op de rode kuipen een plaat te leggen (best wel slim toch! :-)... ging op mijn rug liggen... stak mijn hoofd naar binnen... en toen?! Geen flauw idee hoe nu verder?! Aan mijn broer Simon die hier een paar dagen was, legde ik mijn dilemma voor, waarop hij opperde: "ga aan een ladder hangen en werk jezelf dan naar binnen"! "Huh! Grapjas! Doe je het effe voor?" Maar dat gebeurde niet, want we hebben nu vakantie! Een paar dagen later kwam Henk met de oplossing: "met de buik op de rand gaan hangen, en jezelf dan steunend op de handen naar binnen werken". Ah, zo moet dat dus. De rand bleek onwijs veel pijn te doen, maar een oud kussen van een tuinstoel bracht redding.


Al zeg ik het zelf: voor een 41-jarige kont, ziet het er nog behoorlijk strak uit ;-)


Hup, en schuiven maar!


En nog een beetje...


Ziezo! Ik ben erin! De bril dient ter bescherming van mijn ogen, voor het rondvliegende wijnsteen (afzetting op de wanden). En niet te zien: de oordoppen, want de hogedrukreiniger maakt een hels kabaal op het roestvrije staal van de cuves. Er komt heel wat bij kijken, voordat de wijn in het vat zit :-)

2 opmerkingen:

  1. Tja.............., meestal ga je taart eten op de dag dat je Pa verjaart!!;-), maar je kunt idd ook de cuves gaan cleanen.
    En inderdaad zoals we dat hier zeggen " retestrak"!!
    Heb de cuves gezien toen we bij je waren en weet dat dit een heel gedoe is om er in te komen, laat staan te cleanen en er weer uit te komen!!
    Er komt idd heel wat bij kijken eer je onderuit met je wijntje over de wijngaarden kijkt!!
    H en H zijn je denk ik meer dan dankbaar!!

    Hier zeggen we al;

    "Die Veer, die gaat als een speer!!".

    Greetz Ed en Son

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vera,
    We bewonderen je doorzettingsvermogen !
    En zoals Ed terecht zegt: we zijn je zeer dankbaar voor de noeste arbeid die je in de cave hebt verricht!

    Groet Hanneke en Henk

    BeantwoordenVerwijderen