woensdag 7 september 2011

De prairie van Aubrac


In Saint-Chély-d'Aubrac bezocht ik het natuur-educatiecentrum La Maison de l'Aubrac. Hier kun je alles lezen over de middeleeuwse pelgrimsroute St.-Jacques-de-Compostelle, de productie van de beroemde Laguiole-messen, de bijzondere flora van de Aubrac (er zijn meer dan 2000 plantensoorten en er wordt bijvoorbeeld gentiaanlikeur gemaakt) en de Aubrac koeien. Bij de ingang van het centrum staat deze metalen koe.


Rondom het centrum heb ik deze foto's gemaakt. Paardrijden heb ik nooit geleerd maar bij het zien van deze paarden kreeg ik daar ineens zin in. Toen ik op 'Aubrac koeien' googelde, vond ik de site van deze ranch waar geleerd wordt Ranch-horses te berijden. Er is een beginnersarrangement waar men aan het eind van de lesweek erop uit trekt, om als een rancher met de koeien te werken (het drijven van de koeien). Ik denk dat ik nu al weet waar ik volgend jaar vakantie ga vieren :-)


De Aubrac is een uitgestrekte hoogvlakte in het westen van het departement de Lozère.


Het is een gebergte van 1000 tot 1400 meter hoog van vulkanische oorsprong en maakt deel uit van het Centraal Massief. Het Aubrac-gebergte is één van de vele uitlopers.


Het landschap is met de groene weides, de basaltrotsen, de heidevelden, de meertjes en vele riviertjes, en natuurlijk de prairie erg afwisselend. Boeiend om te zien hoe de zon en de schaduw voortdurend het landschap veranderen.


Helaas had ik geen tijd voor een lange wandeling. Deze foto's zijn allemaal genomen vanaf het terras van het educatiecentrum. Ze serveren er heerlijke lunches :-)


Wie eens in de Aubrac wil gaan wandelen, vindt hier een mooie site met veel handige tips.


Prachtig die prairie! Maar wanneer net buiten het dorpje Aubrac het golvende groenbruine gras plaats maakt voor bomen en heuvels, afgewisseld met weides, staat de auto al weer langs de kant om nog een paar foto's te maken.


Een middag Aubrac is veel te kort. In het educatiecentrum heb ik een dik fotoboek en een dvd gekocht, om thuis nog eens na te genieten.

1 opmerking:

  1. Inderdaad prachtig gebied!
    Erg mooi om te wandelen vanuit de camping waar Veer was.
    Maar ook een mooi gebied om eens met de motor te verkennen.
    Thanks voor deze info, en mooie foto's.

    Liefs Ed

    BeantwoordenVerwijderen