zondag 5 december 2010

Het is koud in de Provence :0)

Twee weken geleden was ik in een wit Noorwegen. Ik pakte mijn spullen in de aanhanger van Wilma en Maarten van Pinxteren die afgelopen juni een boerderij zijn begonnen in de buurt van Rissa, en even naar Nederland reden om wat huisraad op te halen. De resterende tijd was ik druk met de boekhouding van Johan. Wel weer wennen; temperaturen van -7 en een onverwarmde slaapkamer! Daarna was ik een week in Winterswijk waar ik door de sneeuw heb gefietst. Dat was ook wennen want in Noorwegen was het sneeuwfietsen niet meer mogelijk nadat dieven de verleiding niet weerstaan konden en een paar jaar geleden mijn fiets meenamen.

Terug in de Provence is de zon een welkome verademing. Het is bijna niet voor te stellen maar gistermiddag zat ik in de zon op het terras te lunchen :0) Nachtvorst is er wel! De temperatuur zakte tot -4. Dit had tot gevolg dat van de 4 auto's op Favori er niet één gebruikt kon worden (de camper niet meegerekend). De voorste auto is een Jeep die met koud weer niet wil starten. Dat kan maar zo een halve dag duren voordat dat een keer lukt. De witte en rode Fiats hebben vastgevroren versnellingspoken. Men heeft de gewoonte ze in de 2de versnelling te parkeren, zodat men altijd weg kan rijden. Dit was vrijdag niet gebeurd; ze stonden beide in 'de achteruit'. Zodoende zette Henk ze alle 3 in de zon om op te warmen. Even later kwam ook de Eend, die een bevroren slot had erbij... althans, dat was de bedoeling. Rollend vanaf de parkeerplaats bleken de remmen het ook niet te doen. Toen de Eend met een verschrikte Henk achter het stuur was uitgerold, (ik blij dat ik het aan hem had overgelaten :0) bleek de bocht te kort om de zon te halen. Dus stond de Eend zielig midden op het pad. Nadat we uitgelachen waren om het stilstaande autopark van Favori, zie je op de onderste foto Henk richting de auto's lopen om een poging te wagen. Zullen de poken ontdooid zijn? Hoe zal dat gaan als ook hier de winter echt gaat vallen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten