zaterdag 18 augustus 2012

Gun je meisje, een Blaarkopijsje


Tijdens de eerste jaren dat Johan en ik de boerderij in Noorwegen bestierden, en koop van de boerderij nog een optie was, zei Johan altijd: wat moeten we met dat grote woonhuis... ik denk dat ik maar de helft eraf zaag. Waarop ik een iets rooskleuriger beeld schetste: nee joh, we verhuren de begane grond en alle kelders aan een stichting, zodat die er een zorgboerderij kunnen beginnen... zelf gaan we boven wonen.


We gaan wat van die mooie gespikkelde koeien houden... het Sidet Trønder- og Nordlandsfe (de Noorse Witrik)... de melk gaat naar de zorgboerderij die er kaas van gaat maken... de kaas verkoop ik weer in het huisje van oma (staat ook op het erf) dat een leuk landwinkeltje kan worden. De kaas gaat de naam krijgen van het koeienras... in dit geval dus STN-kaas met een afbeelding van een STN-koe erop.


Dat is nergens in Noorwegen, dat een kaas als naam het koeienras heeft. Hiermee speel je in op de emoties bij de klant... door de aankoop van deze kaas, werkt de consument mee aan het in stand houden van de STN-koeien dat een zeldzaam ras is. Ik was zo enthousiast dat ik via Google gezocht heb, of er ergens in Europa kaas verkocht wordt onder de naam van het koeienras. Ik zocht op Blaarkop, MRIJ en Lakenvelder. Ik heb het nergens gevonden... vond alleen kazen met de naam van de polder, boerderij, stad of streek. Ik vond mijn plan zo goed, dat ik zelfs al aan het uitzoeken was, hoe dat zit met patent aanvragen enzovoort. Het is er nooit van gekomen, maar ik heb nog heel vaak aan mijn plan gedacht.


En kijk nu eens waar biologisch melkveehouder Peter Kuijer uit Blijham (Groningen) mee op de markt is gekomen? Blaarkopworst in een luxe cadeauverpakking. Er is 2 jaar gewerkt aan het recept om een lekkere blaarkopworst te krijgen. Zijn nieuwe project is blaarkopijs, met de slogan: gun je meisje een Blaarkopijsje. 

Wat Briljant! Geniaal gewoon! Ik ben niemands meisje, maar zal zeker een keer naar Groningen afreizen, om zo'n ijsje te proeven :-)

Bekijk hier de video op 'Boerderij' over Peter Kuijer en zijn Blaarkopkoeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten