dinsdag 29 mei 2012

6.000 hectare wijngaarden verwoest


Hoewel ik al weer een tijdje in Noorwegen ben (en nog steeds de blogspot Veer-in-Noorwegen' niet heb geopend :-) zijn mijn gedachten nog vaak in Frankrijk, en vooral bij wijndomaine Favori. Ik schrik me dan ook helemaal lam als ik dit bericht op 'Boerderij' lees; 6.000 hectare wijngaard in de Var verwoest! Als die van Henk en Hanneke daar maar niet bij zitten! Ik stuur Hanneke een mail en hoop op een snel antwoord... en voor de zekerheid ook maar gelijk een mail naar Carla, voor het geval Hanneke lekker in het zwembad ligt :-) 

Carla verlost me al snel uit mijn lijden en mailt: Er is wel wat onweer geweest en zagen wel dat het verder op zwart was, maar we waren aan het boulen en hebben gelukkig nergens last van gehad. 

En Hanneke schrijft: De hagel is aan ons voorbij gegaan. Wel hebben we wat vorstschade: de Vermentino bij de vuilnisbak is deze winter bevroren. - 17 in februari was te veel van het goede. Gelukkig komen er toch weer nieuwe scheuten uit. Ook de nieuwe aanplant Grenache op Bellevue, naast La Grave heeft het heel moeilijk. Daarnaast was er op hemelvaarstdag nachtvorst op sommige plekken en ook hierdoor is schade ontstaan. Maar gelukkig herstelt alles zich prima en ziet het er gezond uit. Henk doet de 1e spuitbeurt momenteel. 

Oef! Wat een opluchting. Je moet er toch niet aan denken dat er geen druiven zullen groeien, en er straks geen oogst zal zijn. En dat alles door één hagelbui! Wat zijn we als mens (boer, kweker en tuinder) toch kwetsbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten