dinsdag 27 december 2011

Eerste Kerstdag...

... en omdat er in Frankrijk geen Tweede Kerstdag wordt gevierd en we deze dag gewoon moesten werken, genoten we dubbelop :-)


Aangekomen bij het huisje van Ben en Marijke voor 'een middagje uit', zit Marijke heerlijk in de zon te lezen. Marijke: "wat een fantastisch weer. Ik heb zelfs bij het zwembad in een ligstoel gelegen, een dutje gedaan. Dat was ik wel aan toe, na een uur internetten. Ik ben daar helemaal niet goed in, maar raad eens wat ik gevonden heb? Waar denk je dat we heengaan?" Ik heb geen flauw idee en laat me verrassen.


Het is de hoogste pigeonnier (duiventil) van Europa en die staat in Brue-Auriac, een kwartier rijden vanaf Favori. Wat bijzonder. De duiventil is 22,5 meter hoog en 12,43 meter in doorsnee. Door zijn afmeting kreeg het in 1996 een plaats in de Guinness Book of Records. De duiventil is in 1750 gebouwd door Georges Roux de Corse die verantwoordelijk is voor de bouw van 42.000 duiventillen in heel Frankrijk. Er is ruimte voor 6.000 nesten waarin een duivenkoppel iedere maand 2 eieren legt. Zonder de jonge duiven hebben we het al over 12.000 vogels. Onvoorstelbaar! Bijzonder aan deze duiventil is de ladder, steunend op een verticale as in het midden van de pigeonnier. Hierdoor draait de ladder rond en zijn alle nesten bereikbaar. De duiventil was vroeger erg belangrijk, omdat er veel mest vandaan gehaald werd.


We rijden door naar Seillons dat boven op een berg ligt. Als eerste zien we de wijncoöperatie Saint André. Gezien alle flessen is het wel duidelijk wat ze daar de komende tijd gaan doen :-)


Het vroegere hotel de Ville is nu de mairie (stadhuis). Een prachtig, zonnig gebouw, met hoe kan het ook anders in Frankrijk, een paar mooie platanen ervoor.


Kijk, wat zijn dat toch voor bruine ballen die in de platanen hangen?


Het zijn platanenballen, en vervolgt Ben de biologieles, die zitten vol met zaadjes. Druk wordt er aan zo'n bal gepeuterd en inderdaad, vol met zaad. Nu snap ik waarom er in ieder dorp platanen staan :-)


Slenteren door de oude straatjes...


Bij een verder saai huis, hangt een mooi tableau bij de voordeur.


Genieten van het uitzicht over de omgeving (let op het piepkleine huisje met de opening in het dak... vast een piepklein binnenplaatsje).


En genieten van de zon... zo'n zonnige Kerst heb ik nog nooit meegemaakt :-)


We besluiten de sightseeing bij wijngaard Debat waar ik een achtergelaten bank op de foto heb gezet. Waarom? Dat komt binnenkort in een andere blog. Gelijk maar even het grandioze uitzicht vastgelegd.


En dan het kerstdiner, door Ben bereid. Vooraf een visschotel, en daarna kip uit de oven met Provençaalse aardappeltjes, gemixte groente, sla en verse ananas. Het was uit de kunst :-)

En om nog even te lachen, eindig ik deze blog met een blog van 'boerinneke in Frankrijk (Monique) dat nu met de Kerst wel erg toepasselijk is :-)

1 opmerking:

  1. Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat een hotel de ville gewoon een ander woord is voor 'het stadhuis'. En er hoort ook nog een ^ op de o. Hôtel dus! Frans, het blijft een moeilijke taal, zegt Veer met een diepe zucht :-)

    BeantwoordenVerwijderen