zondag 25 december 2011

Broodje BaPauw

Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met de pauwen die op Favori rondlopen. Waren het er vorig jaar nog 10... 5 van de 7 babypauwtjes hebben rampen zoals de vos en hevige regenbuien overleefd... wat de stand op 15 pauwen brengt. Op het moment van schrijven, schijnt de zon en zitten 5 van die pauwenbeesten tegen mijn terrasdeur gekluisterd. Behalve mooi, zijn ze ook nog eens slim en vangen zo dubbele warmte op. Maar ik zit er mooi mee want een pauw laat meerdere keren per uur een flats vallen! Zo komt het dat ik behalve een deurmat binnen, ook buiten een matje heb liggen... een matje van een kleverige, bruine substantie! Yek :-(


Mijn zus Mary die afgelopen mei een paar dagen bij me logeerde, en dus in de paartijd met haar neus in de boter viel, stond ook versteld van het pauwengeschreeuw. Op een mooi zomers avondje zaten we nog lekker even buiten en zaten al gauw met de handen tegen de oren, zo oorverdovend was het gekrijs. Waarop mijn zusje zich omdraaide, een vernietigende blik op de pauwenkolonie wierp en zei: de hoogste tijd voor een broodje BaPauw :-)


Wie ook weleens een pauw in de pan heeft gestopt, is Christianne Muusers. In 2003 verscheen zij op de tv in het programma Markant Nederland. Op het Muiderslot bereidde zij een Middeleeuws feestmaal met een aantal pronkgerechten waaronder een pauw in zijn veren. Lees hier haar boeiende blog over de pauw op ons bord die verdreven werd door de kalkoen (ook zo'n droge vogel :-)


Op de middelste foto Sil, mijn Abessijnse kater die zich hier voor het eerst omringd ziet door een meute pauwen. Hij deed erg stoer, tot ze te dichtbij kwamen en hij snel een stapje terug deed.

De onderste foto is genomen tijdens de broedtijd... ik zat heerlijk op de bank te lezen, hoorde plotseling een geluid achter me, draaide me om en zag moeder pauw met kuikens achter de bank staan. Tja, dat krijg je er nou van wanneer je ze iedere dag voert (ikke dus)! Ik deed dit echter in de veronderstelling dat het goed was wat ik deed, want zo maakte ik de kuikens mooi tam. Hanneke zei: "ga er maar mee door, dan kunnen we ze straks makkelijk vangen om op de markt te verkopen!" Tot het najaar werd en Hanneke zei: "ach joh, 10 of 15 pauwen, wat maakt het nou uit! Ik merk er niets van dat er 5 pauwen meer zijn!" Nee Hanneke, wacht maar tot het weer paartijd is, dan piep je wel anders :-)

Dit was de haatblog :-) De liefdeblog bewaar ik voor het nieuwe jaar waarin de meest vertederende babypauw-foto's te zien zullen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten