vrijdag 18 november 2011

Record aan regen

Regen, regen en nog veel meer regen! Internet viel uit en dat duurde maar liefst een week. Dan rijd je een paar keer naar de Flunch, een fastfoodrestaurant in St. Maximin en Brignoles waar de food wel erg fast is, maar het internet niet... hoelang ik ook wachtte, ik kreeg deze foto's niet op de blog.


Ondertussen zijn we 2 weken verder en weten we dat het in heel Zuid-Frankrijk behoorlijk gewaterd heeft en de schade enorm is.


Dus schreef ik een blog voor 'Boerderij' (link onderaan) en beperk me hier tot wat mooi-weer-gepraat :-)


Zondag 6 november ging ik de brievenbus legen en hoewel er voorspeld was dat er in het weekend zo'n 300 mm regen zou vallen, stond ik toch te kijken van de hoeveelheid water op de toegangsweg naar Favori... het kwam bijna tot aan m'n knieën.


Hanneke was een weekend in Schotland en Henk, die al wat langer in Nederland was, smste vrijdag: ik ben morgen aan het eind van de middag weer thuis.


Waarop ik terug smste: oké, dan trek de zwemvliezen maar aan. Het regent hier pijpenstelen en voorlopig wordt het niet droog!


Waarop Henk antwoordde: dan blijf ik nog een dag. Toen hij zondagmiddag bij Brue-Auriac kwam (ligt 10 minuten rijden vanaf Favori) was de weg afgesloten, zoveel water... dat werd dus nog een nachtje camper.


Hoe nat het ook is... mooie plaatjes zie ik altijd :-) Prachtig, die herfsttinten.


Je ziet de druif Syrah in 3 herfsttinten. Het kleurverschil komt door de leeftijd en de ligging. Links een donkerrode 4-jarige wijngaard, en daarachter een 3-jarige wijngaard op terrassen dat vermoedelijk voor de gele en oranje tinten zorgt.


En hier zie je Bellevue, een wijngaard van 1.60 hectare met 7.000 jonge planten onder water staan. Hier stond vorige week het water 1.50 meter hoog!


De angst was dat de rivier alles weggespoeld zou hebben... de jonge wortels zitten immers nog niet diep in de grond... maar zoals het er nu uitziet, lijkt het erop dat de meeste planten zijn blijven staan.

Lees de blog op 'Boerderij' met alle rampnieuws over de Var, en over de hoeveelheid neerslag de afgelopen jaren op Favori, verzameld door Hanneke.

1 opmerking:

  1. Inderdaad Vera wat een prachtige plaatjes.Maar jammer dat je van al dat water ook weer veel nadelen ondervind.
    lieve groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen